Aktuality
Sdružení reprezentovali:
Ing. Daniel Čapek, ART ECON – Gymnázium a Střední odborná škola Praha, s.r.o. (členská škola SSŠČMS)
Mgr. Magdaléna Kapuciánová, Mateřská škola Semínko o.p.s. (člen rady SSŠČMS)
Krátké video ilustrující setkání: https://drive.google.com/file/d/1b0OqU3zYViSb8eSB3M65h2LcSKRmGHsD/view
Posílení pozice pedagogů budoucnosti prostřednictvím horizontálního i vertikálního kariérního růstu
Společné setkání European Federation of Education Employer (dále jen „EFEE“), Evropské sdružení zaměstnavatelů ve vzdělávání, a European Council of National Associations of Independent Schools (dále jen „ECNAIS“), Evropské sdružení národních asociací soukromých škol, uspořádalo 1. setkání odborníků z praxe k tématu změn kariéry učitele v lídra v tureckém Istanbulu v polovině dubna 2025. Dvoudenní setkání k tomuto tématu moderovali zástupci EFEE i ECNAIS společně se zástupci
2 místních škol, které jsme měli možnost navštívit. Účastnili jsme se jí společně s dalšími více jak 50 zástupci evropských vzdělávací institucí vč. Daniela Wisniewskiho, generálního tajemníka EFEE, Rodriga Oueioze e Melo, předsedy ECNAIS, a Zafera Öztürka, prezidenta turecké asociace soukromých škol TÖZOK.
První den proběhl na střední škole Lycée St. Pucherie (https://www.sp.k12.tr/fr/). Profesor Ceylan (Ankara University) představil a výsledky výzkumu ze 4 zemí vč. ČR, jednalo se o kvalitu výsledků žáků 5. tříd pokud jsou vyučovány učiteli s matematickým nebo s přírodovědným vzdělám. Výzkumnice projektu Beatričé Leiputé představila plán aktivit po celou dobu projektu. V plánu je zkoumání možnosti růstu učitelů prostřednictvím postupů, které mají napomoci zatraktivnit učitelskou profesi v boji s nedostatkem učitelů či jejich slabé motivace.
Mezi účastníky byl uspořádán také workshop – za mě toto byla aktivita s největší přidanou hodnotou – kdy se v několika skupinách diskutovalo a sdílely se zkušenosti na téma „Možnosti uplatnění učitelů v rámci organizačních struktur škol z pohledu různých zemí“. Na toto téma byla vedena i následná panelová diskuse, v které sdíleli své zkušenosti i učitelé z hostitelské školy. Na tyto sesbírané informace se bude v další fázi projektu navazovat.
Školu jsme si prohlédli s průvodci z řad místních studentů, v rámci diskuse s nimi jsme mohli nahlédnout i do struktur přijímacího procesu na turecké univerzity.
Program pokračoval společnou večeří, na které jsme měli možnost neformálně sdílet svoje zkušenosti a diskutovat o nedokončených tématech z programu přes den. Osobně tyto neformální, ideálně moderované diskuze, byly na celém programu ta nejzajímavější část, kdy se sdílely zkušenosti z různých členských států či organizací, ať už škol, či ne/státních institucí.
Druhý den proběhl na další místní střední škole Şişli Terakki Science High School (https://www.terakki.org.tr/#anasayfa). Exkurzi po škole nám znovu umožnili jednotliví studenti. Tento den se zaměřil na srovnání pohledu na politiku vzdělávání učitelů, vedení učitelů a kariérní postup. V přednášce Dr. Hamiloğlu z turecké Marmarské univerzity. Zajímavou byla přednáška Professora Yıldır (Middle East Technical University) o novém vzdělávacím paradigmatu, při přizvání umělé inteligence (AI) do procesu vzdělávání.
Role učitele hraje v procesu vzdělávání významnou roli. EFEE i ECNAIS k tématu rozvoje
a zatraktivnění povolání učitele zahájilo několik aktivit a snaží se přinést souhrn celoevropského pohledu na věc společně se sdílením dobrých zkušeností a příkladů. Sice se jako učitelé lokálně lišíme, ale cíl máme všichni společný. Je proto dobré se o svých zkušenostech bavit a zjišťovat možnosti využití dobré praxe, kdy inovace jsou hnacím motorem všech společností. Jako velkou výhodu v těchto aktivitách shledávám fungující networking, který zprostředkovává právě EFEE.
Příští setkání EFEE k tomuto tématu se uskuteční 11.-12. listopadu 2025 ve finských Helsinkách.
Zhodnocení hlavních oblastí:
- Stav digitální gramotnosti ve vzdělávání
Pracovní skupina zjistila, že úroveň digitální gramotnosti mezi pedagogy je velmi různorodá. Zatímco některé školy již aktivně využívají digitální technologie ve výuce, jiné čelí nedostatku vybavení a metodické podpory. Skupina doporučuje zaměřit se na systematické vzdělávání učitelů a sdílení dobré praxe. - Výukové metody a nástroje
Byly zhodnoceny různé výukové metody a digitální nástroje používané ve školách. Výsledky ukazují, že interaktivní platformy a gamifikace zvyšují motivaci studentů, avšak jejich implementace často naráží na nedostatečnou přípravu pedagogů. Doporučujeme vytvořit jednotnou metodickou podporu pro učitele. - Vzdělávací kurzy pro pedagogy
Skupina zmapovala dostupnost a kvalitu vzdělávacích kurzů zaměřených na digitální kompetence. Zjistili jsme, že nabídka kurzů je často roztříštěná a ne vždy odpovídá potřebám učitelů. Proto navrhujeme vytvoření uceleného systému vzdělávání, který bude reflektovat aktuální výzvy digitální doby. - Technologická infrastruktura škol
Analýza ukázala, že mnoho škol stále postrádá potřebnou technologickou infrastrukturu. To omezuje možnosti implementace digitálních nástrojů do výuky. Skupina doporučuje vypracovat plán na zajištění jednotného standardu vybavení a technické podpory škol. - Legislativní rámec
Pracovní skupina se zabývala také legislativním ukotvením digitální gramotnosti. Zatímco rámcové vzdělávací programy obsahují obecné požadavky, chybí jasné standardy a kritéria hodnocení. V této oblasti je potřeba dalšího zkoumání a návrhů na zlepšení.
Co dál?
Pracovní skupina na základě těchto závěrů navrhuje zahájit diskusi s klíčovými aktéry ve vzdělávání a vytvořit ucelený akční plán na podporu digitální gramotnosti pedagogů. Hlavní prioritou zůstává systematické vzdělávání učitelů, zlepšení technického zázemí škol a vytvoření metodické podpory pro efektivní integraci digitálních technologií do výuky.
Ve dnech 22. - 23. 5. 2025 probíhal v Paříži seminář na téma „European Sectoral Social Partners in Education promoting inclusion of persons with special needs in education“, respektive „Evropští sociální partneři ve vzdělávání a podpora inkluze osob se speciálními potřebami ve vzdělávání“ pod záštitou organizací CSEE ETUCE a EFEE. Za Českou republiku, vyslané SSŠČMS, se zúčastnily Mgr. Irena Lintnerová, předsedkyně KSSŠ, ředitelka společnosti Kaňka o.p.s. spolu s Mgr. Annou Senkovou, učitelkou a IT koordinátorkou ZŠ Kaňka o.p.s. (celý seznam účastníků viz příloha). Seminář přímo navazoval na výzkum „Inclusive Education for All Needs“, který proběhl v lednu 2025, a do kterého se KSSŠ zapojila.
Na semináři byly v úvodu prezentovány a následně diskutovány předběžné závěry tohoto výzkumu. Po krátké přestávce byli účastníci seznámeni se systémem vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve Francii, kde poměrně nedávno proběhly školské reformy a vznikla podpůrná centra (pôles d’appui à la scolarité). Francie se podobně jako mnohé jiné země potýká s nárůstem počtu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zdůrazňují potřebu spolupráce mezi vzdělávacím, sociálním a zdravotním sektorem a upozorňují na nedostatek podpůrného a odborného personálu na školách.
V odpoledních hodinách nejprve následovala diskuse v malých skupinách o aktuálním stavu inkluzivního vzdělávání v jednotlivých zemích, jejich největších výzvách, možnostech další podpory a vzájemném sociálním dialogu. Česká delegace spolupracovala s kolegyněmi z Litvy. Z diskuse vyplynulo, že Česká republika je na cestě k inkluzi o něco dále, má zpracované metodiky dle jednotlivých hendikepů a diferencované RVP. Nedostatek speciálních pedagogů a asistentů byl společným tématem obou zemí. Zákon o pedagogických pracovnících, který definuje mj. přímou a nepřímou pedagogickou činnost, dává našim pedagogům větší jistoty, než jaké mají v Litvě. Na závěr prvního dne se všichni účastníci rozdělili na dvě skupiny, ve kterých měli diskutovat o konkrétních opatřeních, která by podporovala efektivnější inkluzi osob se speciálními potřebami ve vzdělávaní. V této části účastníci sdíleli příklady dobré praxe, ale také výzvy, které je potřeba řešit. Ukázalo se, že mnoho zemí se potýká s podobnými problémy – financování, legislativní překážky, nedostatek pedagogického i podpůrného personálu a jejich univerzitní i prohlubující vzdělávání.
V pátek účastníky čekalo sdílení závěrů z diskusí z předešlého dne a prezentace příkladů dobré praxe z Irska, Belgie a Kypru.
Závěry celého semináře budou sloužit k formování praktických tezí a k podpoře sociálního dialogu na národní a evropské úrovni. Mnohé otázky ale zůstaly nezodpovězené a je dobře, že bude možné pokračovat v započaté práci a formování společenského diskursu na navazujícím semináři v říjnu 2025 v Lisabonu.
13. - 15. 11. 2024, Bukurešť, Rumunsko
Tradiční podzimní seminář ECNAIS se konal v Bukurešti.
Děkuji Vám za pozornost věnovanou přečtení této zprávy.
V Praze 18. 11. 2024
Mgr. Michal Musil, místopředseda SSŠČMS
pro zahraniční vztahy
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., GSM: 608 701 730
Strana 1 z 2
- Začátek
- Předchozí
- 1
- 2
- Následující
- Konec