Aktuality
Seminář pro vedení soukromých škol – 23. říjen 2025
Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska, z. s., ve spolupráci s Českou školní inspekcí pořádá odborný seminář.
Témata:
-
ČŠI – šetření stížností
-
Zákoník práce – flexinovela
-
Novela školského zákona v praxi
✅ Praktické tipy a odpovědi na nejčastější otázky z praxe.
Registrace do 13. října 2025.
Více informací a přihlášku najdete [zde].
Sdružení reprezentovali:
Ing. Daniel Čapek, ART ECON – Gymnázium a Střední odborná škola Praha, s.r.o. (členská škola SSŠČMS)
Mgr. Magdaléna Kapuciánová, Mateřská škola Semínko o.p.s. (člen rady SSŠČMS)
Krátké video ilustrující setkání: https://drive.google.com/file/d/1b0OqU3zYViSb8eSB3M65h2LcSKRmGHsD/view
Posílení pozice pedagogů budoucnosti prostřednictvím horizontálního i vertikálního kariérního růstu
Společné setkání European Federation of Education Employer (dále jen „EFEE“), Evropské sdružení zaměstnavatelů ve vzdělávání, a European Council of National Associations of Independent Schools (dále jen „ECNAIS“), Evropské sdružení národních asociací soukromých škol, uspořádalo 1. setkání odborníků z praxe k tématu změn kariéry učitele v lídra v tureckém Istanbulu v polovině dubna 2025. Dvoudenní setkání k tomuto tématu moderovali zástupci EFEE i ECNAIS společně se zástupci
2 místních škol, které jsme měli možnost navštívit. Účastnili jsme se jí společně s dalšími více jak 50 zástupci evropských vzdělávací institucí vč. Daniela Wisniewskiho, generálního tajemníka EFEE, Rodriga Oueioze e Melo, předsedy ECNAIS, a Zafera Öztürka, prezidenta turecké asociace soukromých škol TÖZOK.
První den proběhl na střední škole Lycée St. Pucherie (https://www.sp.k12.tr/fr/). Profesor Ceylan (Ankara University) představil a výsledky výzkumu ze 4 zemí vč. ČR, jednalo se o kvalitu výsledků žáků 5. tříd pokud jsou vyučovány učiteli s matematickým nebo s přírodovědným vzdělám. Výzkumnice projektu Beatričé Leiputé představila plán aktivit po celou dobu projektu. V plánu je zkoumání možnosti růstu učitelů prostřednictvím postupů, které mají napomoci zatraktivnit učitelskou profesi v boji s nedostatkem učitelů či jejich slabé motivace.
Mezi účastníky byl uspořádán také workshop – za mě toto byla aktivita s největší přidanou hodnotou – kdy se v několika skupinách diskutovalo a sdílely se zkušenosti na téma „Možnosti uplatnění učitelů v rámci organizačních struktur škol z pohledu různých zemí“. Na toto téma byla vedena i následná panelová diskuse, v které sdíleli své zkušenosti i učitelé z hostitelské školy. Na tyto sesbírané informace se bude v další fázi projektu navazovat.
Školu jsme si prohlédli s průvodci z řad místních studentů, v rámci diskuse s nimi jsme mohli nahlédnout i do struktur přijímacího procesu na turecké univerzity.
Program pokračoval společnou večeří, na které jsme měli možnost neformálně sdílet svoje zkušenosti a diskutovat o nedokončených tématech z programu přes den. Osobně tyto neformální, ideálně moderované diskuze, byly na celém programu ta nejzajímavější část, kdy se sdílely zkušenosti z různých členských států či organizací, ať už škol, či ne/státních institucí.
Druhý den proběhl na další místní střední škole Şişli Terakki Science High School (https://www.terakki.org.tr/#anasayfa). Exkurzi po škole nám znovu umožnili jednotliví studenti. Tento den se zaměřil na srovnání pohledu na politiku vzdělávání učitelů, vedení učitelů a kariérní postup. V přednášce Dr. Hamiloğlu z turecké Marmarské univerzity. Zajímavou byla přednáška Professora Yıldır (Middle East Technical University) o novém vzdělávacím paradigmatu, při přizvání umělé inteligence (AI) do procesu vzdělávání.
Role učitele hraje v procesu vzdělávání významnou roli. EFEE i ECNAIS k tématu rozvoje
a zatraktivnění povolání učitele zahájilo několik aktivit a snaží se přinést souhrn celoevropského pohledu na věc společně se sdílením dobrých zkušeností a příkladů. Sice se jako učitelé lokálně lišíme, ale cíl máme všichni společný. Je proto dobré se o svých zkušenostech bavit a zjišťovat možnosti využití dobré praxe, kdy inovace jsou hnacím motorem všech společností. Jako velkou výhodu v těchto aktivitách shledávám fungující networking, který zprostředkovává právě EFEE.
Příští setkání EFEE k tomuto tématu se uskuteční 11.-12. listopadu 2025 ve finských Helsinkách.
Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska, z.s. pokračuje 18. ročníkem i v kalendářním roce 2025 v již tradiční a úspěšné soutěži pro nejlepší žáky/žákyně řemeslných oborů vzdělání středních škol.
Soutěž je otevřena nejenom žákům/žákyním „učňovských“ oborů vzdělání, ale i odborných oborů vzdělání maturitních.
Na základě nominací z jednotlivých středních škol bude na základě splnění níže uvedených kritérií vybráno nejvýše 25 nejlepších žáků/žákyň – mladých řemeslníků roku 2025.
Záštitu nad letošním ročníkem soutěže Mladý řemeslník roku 2025 převzal Mgr. et Mgr. Antonín Klecanda, MBA radní hl. m. Prahy pro oblast školství, sportu a volného času a prof. Ing. Jiří Drahoš, DrSc. a také Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a Hospodářská komora České Republiky. Ocenění nejlepších Mladých řemeslníků roku 2025 proběhne ve středu 15. října 2025 ve Staroměstské radnici – Brožíkova síň, Staroměstské náměstí 1/3, 110 00 Praha - Staré Město.
Své návrhy zasílejte nejpozději do 19. září 2025 e-mailem na adresu: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Ve dnech 22. - 23. 5. 2025 probíhal v Paříži seminář na téma „European Sectoral Social Partners in Education promoting inclusion of persons with special needs in education“, respektive „Evropští sociální partneři ve vzdělávání a podpora inkluze osob se speciálními potřebami ve vzdělávání“ pod záštitou organizací CSEE ETUCE a EFEE. Za Českou republiku, vyslané SSŠČMS, se zúčastnily Mgr. Irena Lintnerová, předsedkyně KSSŠ, ředitelka společnosti Kaňka o.p.s. spolu s Mgr. Annou Senkovou, učitelkou a IT koordinátorkou ZŠ Kaňka o.p.s. (celý seznam účastníků viz příloha). Seminář přímo navazoval na výzkum „Inclusive Education for All Needs“, který proběhl v lednu 2025, a do kterého se KSSŠ zapojila.
Na semináři byly v úvodu prezentovány a následně diskutovány předběžné závěry tohoto výzkumu. Po krátké přestávce byli účastníci seznámeni se systémem vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve Francii, kde poměrně nedávno proběhly školské reformy a vznikla podpůrná centra (pôles d’appui à la scolarité). Francie se podobně jako mnohé jiné země potýká s nárůstem počtu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zdůrazňují potřebu spolupráce mezi vzdělávacím, sociálním a zdravotním sektorem a upozorňují na nedostatek podpůrného a odborného personálu na školách.
V odpoledních hodinách nejprve následovala diskuse v malých skupinách o aktuálním stavu inkluzivního vzdělávání v jednotlivých zemích, jejich největších výzvách, možnostech další podpory a vzájemném sociálním dialogu. Česká delegace spolupracovala s kolegyněmi z Litvy. Z diskuse vyplynulo, že Česká republika je na cestě k inkluzi o něco dále, má zpracované metodiky dle jednotlivých hendikepů a diferencované RVP. Nedostatek speciálních pedagogů a asistentů byl společným tématem obou zemí. Zákon o pedagogických pracovnících, který definuje mj. přímou a nepřímou pedagogickou činnost, dává našim pedagogům větší jistoty, než jaké mají v Litvě. Na závěr prvního dne se všichni účastníci rozdělili na dvě skupiny, ve kterých měli diskutovat o konkrétních opatřeních, která by podporovala efektivnější inkluzi osob se speciálními potřebami ve vzdělávaní. V této části účastníci sdíleli příklady dobré praxe, ale také výzvy, které je potřeba řešit. Ukázalo se, že mnoho zemí se potýká s podobnými problémy – financování, legislativní překážky, nedostatek pedagogického i podpůrného personálu a jejich univerzitní i prohlubující vzdělávání.
V pátek účastníky čekalo sdílení závěrů z diskusí z předešlého dne a prezentace příkladů dobré praxe z Irska, Belgie a Kypru.
Závěry celého semináře budou sloužit k formování praktických tezí a k podpoře sociálního dialogu na národní a evropské úrovni. Mnohé otázky ale zůstaly nezodpovězené a je dobře, že bude možné pokračovat v započaté práci a formování společenského diskursu na navazujícím semináři v říjnu 2025 v Lisabonu.
Strana 1 z 3
- Začátek
- Předchozí
- 1
- 2
- 3
- Následující
- Konec