Sdružení reprezentovali:
Ing. Daniel Čapek, ART ECON – Gymnázium a Střední odborná škola Praha, s.r.o. (členská škola SSŠČMS)
Mgr. Magdaléna Kapuciánová, Mateřská škola Semínko o.p.s. (člen rady SSŠČMS)
Krátké video ilustrující setkání: https://drive.google.com/file/d/1b0OqU3zYViSb8eSB3M65h2LcSKRmGHsD/view
Posílení pozice pedagogů budoucnosti prostřednictvím horizontálního i vertikálního kariérního růstu
Společné setkání European Federation of Education Employer (dále jen „EFEE“), Evropské sdružení zaměstnavatelů ve vzdělávání, a European Council of National Associations of Independent Schools (dále jen „ECNAIS“), Evropské sdružení národních asociací soukromých škol, uspořádalo 1. setkání odborníků z praxe k tématu změn kariéry učitele v lídra v tureckém Istanbulu v polovině dubna 2025. Dvoudenní setkání k tomuto tématu moderovali zástupci EFEE i ECNAIS společně se zástupci
2 místních škol, které jsme měli možnost navštívit. Účastnili jsme se jí společně s dalšími více jak 50 zástupci evropských vzdělávací institucí vč. Daniela Wisniewskiho, generálního tajemníka EFEE, Rodriga Oueioze e Melo, předsedy ECNAIS, a Zafera Öztürka, prezidenta turecké asociace soukromých škol TÖZOK.
První den proběhl na střední škole Lycée St. Pucherie (https://www.sp.k12.tr/fr/). Profesor Ceylan (Ankara University) představil a výsledky výzkumu ze 4 zemí vč. ČR, jednalo se o kvalitu výsledků žáků 5. tříd pokud jsou vyučovány učiteli s matematickým nebo s přírodovědným vzdělám. Výzkumnice projektu Beatričé Leiputé představila plán aktivit po celou dobu projektu. V plánu je zkoumání možnosti růstu učitelů prostřednictvím postupů, které mají napomoci zatraktivnit učitelskou profesi v boji s nedostatkem učitelů či jejich slabé motivace.
Mezi účastníky byl uspořádán také workshop – za mě toto byla aktivita s největší přidanou hodnotou – kdy se v několika skupinách diskutovalo a sdílely se zkušenosti na téma „Možnosti uplatnění učitelů v rámci organizačních struktur škol z pohledu různých zemí“. Na toto téma byla vedena i následná panelová diskuse, v které sdíleli své zkušenosti i učitelé z hostitelské školy. Na tyto sesbírané informace se bude v další fázi projektu navazovat.
Školu jsme si prohlédli s průvodci z řad místních studentů, v rámci diskuse s nimi jsme mohli nahlédnout i do struktur přijímacího procesu na turecké univerzity.
Program pokračoval společnou večeří, na které jsme měli možnost neformálně sdílet svoje zkušenosti a diskutovat o nedokončených tématech z programu přes den. Osobně tyto neformální, ideálně moderované diskuze, byly na celém programu ta nejzajímavější část, kdy se sdílely zkušenosti z různých členských států či organizací, ať už škol, či ne/státních institucí.
Druhý den proběhl na další místní střední škole Şişli Terakki Science High School (https://www.terakki.org.tr/#anasayfa). Exkurzi po škole nám znovu umožnili jednotliví studenti. Tento den se zaměřil na srovnání pohledu na politiku vzdělávání učitelů, vedení učitelů a kariérní postup. V přednášce Dr. Hamiloğlu z turecké Marmarské univerzity. Zajímavou byla přednáška Professora Yıldır (Middle East Technical University) o novém vzdělávacím paradigmatu, při přizvání umělé inteligence (AI) do procesu vzdělávání.
Role učitele hraje v procesu vzdělávání významnou roli. EFEE i ECNAIS k tématu rozvoje
a zatraktivnění povolání učitele zahájilo několik aktivit a snaží se přinést souhrn celoevropského pohledu na věc společně se sdílením dobrých zkušeností a příkladů. Sice se jako učitelé lokálně lišíme, ale cíl máme všichni společný. Je proto dobré se o svých zkušenostech bavit a zjišťovat možnosti využití dobré praxe, kdy inovace jsou hnacím motorem všech společností. Jako velkou výhodu v těchto aktivitách shledávám fungující networking, který zprostředkovává právě EFEE.
Příští setkání EFEE k tomuto tématu se uskuteční 11.-12. listopadu 2025 ve finských Helsinkách.