Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska

Ve dnech 22. - 23. 5. 2025 probíhal v Paříži seminář na téma „European Sectoral Social Partners in Education promoting inclusion of persons with special needs in education“, respektive „Evropští sociální partneři ve vzdělávání a podpora inkluze osob se speciálními potřebami ve vzdělávání“ pod záštitou organizací CSEE ETUCE a EFEE. Za Českou republiku, vyslané SSŠČMS, se zúčastnily Mgr. Irena Lintnerová, předsedkyně KSSŠ, ředitelka společnosti Kaňka o.p.s. spolu s Mgr. Annou Senkovou, učitelkou a IT koordinátorkou ZŠ Kaňka o.p.s. (celý seznam účastníků viz příloha). Seminář přímo navazoval na výzkum „Inclusive Education for All Needs“, který proběhl v lednu 2025, a do kterého se KSSŠ zapojila.

Na semináři byly v úvodu prezentovány a následně diskutovány předběžné závěry tohoto výzkumu. Po krátké přestávce byli účastníci seznámeni se systémem vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve Francii, kde poměrně nedávno proběhly školské reformy a vznikla podpůrná centra (pôles d’appui à la scolarité). Francie se podobně jako mnohé jiné země potýká s nárůstem počtu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zdůrazňují potřebu spolupráce mezi vzdělávacím, sociálním a zdravotním sektorem a upozorňují na nedostatek podpůrného a odborného personálu na školách. 

V odpoledních hodinách nejprve následovala diskuse v malých skupinách o aktuálním stavu inkluzivního vzdělávání v jednotlivých zemích, jejich největších výzvách, možnostech další podpory a vzájemném sociálním dialogu. Česká delegace spolupracovala s kolegyněmi z Litvy. Z diskuse vyplynulo, že Česká republika je na cestě k inkluzi o něco dále, má zpracované metodiky dle jednotlivých hendikepů a diferencované RVP. Nedostatek speciálních pedagogů a asistentů byl společným tématem obou zemí. Zákon o pedagogických pracovnících, který definuje mj. přímou a nepřímou pedagogickou činnost, dává našim pedagogům větší jistoty, než jaké mají v Litvě. Na závěr prvního dne se všichni účastníci rozdělili na dvě skupiny, ve kterých měli diskutovat o konkrétních opatřeních, která by podporovala efektivnější inkluzi osob se speciálními potřebami ve vzdělávaní. V této části účastníci sdíleli příklady dobré praxe, ale také výzvy, které je potřeba řešit. Ukázalo se, že mnoho zemí se potýká s podobnými problémy – financování, legislativní překážky, nedostatek pedagogického i podpůrného personálu a jejich univerzitní i prohlubující vzdělávání.

V pátek účastníky čekalo sdílení závěrů z diskusí z předešlého dne a prezentace příkladů dobré praxe z Irska, Belgie a Kypru. 

Závěry celého semináře budou sloužit k formování praktických tezí a k podpoře sociálního dialogu na národní a evropské úrovni. Mnohé otázky ale zůstaly nezodpovězené a je dobře, že bude možné pokračovat v započaté práci a formování společenského diskursu na navazujícím semináři v říjnu 2025 v Lisabonu.

Tento web používá soubory cookie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace