Konferenci připravili ve vzájemné spolupráci Bulharská asociace soukromých škol a vedení ECNAIS. Je třeba ocenit velmi dobrou organizaci, skvělý výběr řečníků, workshopy, návštěvy škol a společenskou část. Účastníci ze zemí Evropy (Portugalsko, Španělsko, Nizozemsko, Dánsko, Maďarsko, Itálie, Ukrajina, Rumunsko, Bulharsko, Řecko, Turecko, Velká Británie, Ukrajina a Česká republika)
První den se konalo jednání řídícího výboru / shromáždění členů ECNAIS, druhý den byla na programu veliká konference za účasti cca 70 ředitelů a zakladatelů soukromých škol, paralelně a částečně sloučeně byl program i pro studenty z Bulharska, Rumunska a Nizozemí. Třetí den probíhaly exkurze do škol, poslední den byl věnován poznávání kultury.
Na programu řídícího výboru ECNAIS bylo schvalování výroční zprávy a účetních dokumentů. Členové se dále zamýšleli nad další udržitelností organizace a plánech do budoucna, hledají společně praktická řešení, pomoc. ECNAIS dostalo nabídku spolupráce s asociací EFEE, jednotliví členové debatovali o přínosech a rizicích. Byla to živá debata s různými názory. Spolupráce přinese více papírování, zároveň přinese finanční prostředky na cesty na konference a semináře jednotlivých členů ECNAIS a na zajištění programu.
Naše sdružení má díky dlouhodobému zastoupení v ECNAIS a odvedené práci velmi dobrou pozici. Sdíleli jsme naše dobré zkušenosti se zapojením do projektů EFEE.
Kromě této agendy zástupci informovali o aktuálním dění nejen o oblasti vzdělávání. Níže je výběr z některých vystoupení a postřehů z jednotlivých zemí ECNAIS, jejichž zástupci se zúčastnili jednání GM.
Soukromé školství v Bulharsku funguje bez státní podpory a dotací. Některé školy datují svůj vznik již do 19. století. Financování z veřejného rozpočtu je (teoreticky) možné, za podmínky vytvoření určitého procenta míst bez školného (20%).V rámci ECNAIS zastupuje bulharské školy Annie Angelova a Radka Karagiozova.
Nizozemsko – roste počet soukromých škol, stejný počet žáků, tedy ve veřejném sektoru počet škol klesá, ve veřejném školství enormní nedostatek učitelů a ředitelů, učitelé jsou v konfliktu s radami škol, nezávislé školy jsou obviňovány z nerovnosti mezi žáky, islámské školy se dostávají do sektoru nezávislých škol, střední školy jsou velké průměrně 1000 žáků,.
Portugalsko – nová vláda, přátelská k soukr. školství, nejistota jak dlouho bude vládnout, nedostatek učitelů, učitelé veřejných škol mají vyšší mzdu, demografická křivka se snižuje, soukr. školství - žáků je stejně, ve veřejném méně - napětí, “ nechceme více peněz pro školy, ale pro žáky a rodiče
Řecko – situace soukromých škol se v posledních letech zlepšila zejména po nástupu pravicové vlády, především v oblasti legislativní, obdobně jako v ostatních evropských zemích studie potvrzují propad ve vzdělávání, gramotnostech a sociální komunikaci, nedostatek učitelů v ZŠ, ale také např. řidičů školních autobusů
Dánsko – 20% žáků je v soukromých školách, ministr říká, že by ve vzdělávání mělo být méně IT, řeší problém kyberšikany a nástup AI, zvyšuje se počet dětí s SVP, celý sektor se zvětšuje, plánuje se větší fin. podpora
Španělsko – levicová vláda, změna zákonů, omezování svobody volby vzdělávání
Maďarsko – změna zákonných pracovních podmínek pro pedagogy - navýšení počtu pracovních hodin, zákaz stávkovat, ubývají učitelé, 30% růst mezd, ale jde o průměr, mladí učitelé jsou na tom hůře, vláda privátní sektor toleruje, soukr. školy musely začít používat jednotný elektronický systém, jež dříve mít nemusely
Rumunsko – schůzky s ministerstvem školství každý týden, cíl více peněz – ne pro školy, ale pro žáky, mají hodně projektů EU, učitelé v soukromých školách mají o 50 – 100% vyšší mzdu než ve veřejném školství, mzda učitelů je 780€ čistého, rumunská asociace má 334 škol, v ECNAIS je nově, je velmi aktivní – bude pořádat příští seminář
Turecko – volby do zastupitelstev municipalit, nyní není podpora soukr. školám, připravuje se nové kurikulum, 127 % reálná inflace – oficiální je 64%, zvedla se mzda ve školství o 80%, ve zdravotnictví o 70%, stejně je to málo, učitelé, kteří hovoří anglicky odchází do jiných zemí ( kvůli financím i politické situaci), roste zájem o soukromé školství, zejména na mezinárodních programech
Velká Británie – náročné období pro soukr. školy – Brexit, covid → tedy nezávislé školy budou muset dělat škrty kde to jen jde. Je téměř jisté, že školné bude zatíženo DPH, bez ohledu na to, zda jsou to školy ziskové nebo neziskové.
Jak tak slyšíme kolem stolu, je to u nás oproti jiným státům velmi dobré.
Hlavní téma semináře:
„Budování a udržování identity ve vzdělávacích organizacích v rapidně se měnícím světě”
Na úvod jednání byly předneseny zdravice prezidenta (potěšení ze spolupráce), ministra školství (lepší budoucnost díky soukr. školám) primátora hl m. Sofie (spolupráce, tolerance, svoboda ve výběru školy), vystoupili další zástupci školství, úvodní projev přednesl předseda ECNAIS Rodrigo Melo.
Dopoledne vystoupili hlavní řečníci, kteří nám umožnili nahlédnout do jejich představ vzdělávání v budoucnosti.
Dr. Plamen Russev - investor, filantrop - poučit se z minulosti, z výzkumů, reflektovat v čase jak být lepší v budoucnosti, poučit se z chyb, učíme se a rosteme díky chybám, posunout se díky chybám, štěstí je kolektivní práce. Jak by měla vypadat škola budoucnosti? Mentoring, pomoc, láska.
Prof. Dessislava Boshnakova Phd. – nic není jisté, úkolem školy je naučit se žít s těmi, kdo jsou rozdílní, škola je místo, kde děti nalézají kamarády, rodiče přátele, děti zažijí výhry, dělají chyby.
Dr. Alexandr Angelov - digitální detoxikační tábor pro teenagery
Odpoledne jsme se zúčastnili panelu ECNAIS "Identita vzdělávacích institucí v Evropě a v různých národních kontextech" s pohledy ze 3 zemí: Bulharsko - Annie Angelova, Řecko - Georgios Linardatos a Nizozemsko - Peter Warnders.
- učit děti, aby byly připraveny na změnu a aby se dokázaly adaptovat, přitom si zachovaly identitu
- učitelé mají být mentoři podporující humanitu
- nepoužívání mobilů při vyučování vede k lepší komunikaci dětí
Poslední den konference, 19. dubna, účastníci navštívili školy:
- Soukromou školu umění a cizích jazyků Artis;
- Mezinárodní školu Cosmos;
- Školu Denise Diderota;
- Střední školu s výukou anglického jazyka Prof. Ivana Apostolova,
- Jesle a mateřskou školu Quest,
- Soukromou mateřskou školu "Doverie"
- The American College of Sofia.
Konference ECNAIS 2024 byla velmi důležitá, protože zahrnovala i účast studentů. 17. dubna měli studenti aktivity na prolomení ledů. Dne 18. dubna se dopoledne zúčastnili konference a odpoledne měli diskusní fórum. Tématem diskuse bylo: "Studenti mají významný podíl na budování identity školy". Diskuze byla založena na principech tolerance a respektu k různým názorům a podporovala kritické myšlení, aktivní naslouchání, důkladnost, konstruktivitu, kreativitu a prezentační dovednosti.
Další informace, program, seznam řečníků a prezentace jsou ke stažení na www.ecnais.org.
Od ukrajinské delegace jsme převzali pro české školy pozvání pro zapojení do programu pro starší žáky.
Příští seminář ECNAIS se bude konat v rumunské Bukurešti v 13. – 15. 11. 2024, konference bude v tureckém Istambulu 9. - 11. 4. 2025. Plánuje se také podporující výjezd na Ukrajinu do Kyeva kolem 14. 10. 2024
Děkujeme vyslání na konferenci.
Mgr. Magdaléna Kapuciánová a Mgr. Jakub Dvořák
komora pro zahraniční vztahy SSŠČMS